JPL Telecom is op dit moment een minder bekend merk bij het grote publiek, maar het heeft zijn sporen toch al lang zijn sporen verdiend. We spraken met Morgan de Ruiter, Managing Director EMEA bij JPL Telecom, over de opkomst van het merk op de Europese markt.
Hoe het begon
De huidige naam JPL (James Products Limited) werd geregistreerd in 2004. Aanvankelijk leverde JPL ontwerpen en stond een aantal van de A-merkheadsetbedrijven toe om de JPL-producten als OEM-leverancier aan te bieden. In 2017 veranderde het beleid en werd besloten om ook onder eigen naam complete producten aan te bieden. Morgan: “JPL Telecom manifesteert zich nu als ontwerper en fabrikant van professionele headsets, webcams en accessoires voor contactcenters en gebruikers van Unified Communication.”
Modulair concept als uniek kenmerk
Morgan: “Als je onder eigen naam gaat produceren, is het essentieel om iets unieks te hebben. Ons modulaire ontwerp is hiervoor de sleutel.” De industrie streeft steeds meer naar circulariteit, denk bijvoorbeeld aan het verminderen van afval en CO2, en het verlengen van de levensduur van een product. Zoals de headsets van JPL Telecom. De elektronica is verpakt als een compacte eenheid in een verwisselbare module. Deze universele module past in een hoofdband die de headset compleet maakt. De klant bepaalt welke hoofdband hij gebruikt. Voor het werk op kantoor bijvoorbeeld een stereoversie voor isolatie. En voor het thuiswerken een monoversie die één oor bedekt en gelijktijdig contact met de omgeving mogelijk maakt.
Aan de reseller is gedacht
Gebruikers kunnen dankzij de modulaire toepassing makkelijk wisselen. Koop een mono-hoofdband en steek de module erin, en de mono-headset is een feit. Koop een luxere hoofdband (met keuze uit 50 of 70 mm oorschelp) en plaats de modules, en de upgrade is voltooid. Morgan: “Er zit nog een groot voordeel aan het circulaire concept. Als een reseller headsets heeft geleverd die uiteindelijk niet aansluiten bij de wensen van de individuele gebruikers, hoeft hij niets terug te nemen. Alleen het vervangen van een deel van de headset is voldoende om aan andere behoeften te voldoen. Geen onverkoopbare gebruikte voorraad en alleen tevreden klanten, met kans op upselling.”
Bedraad en draadloos
Het JPL-portfolio heeft headsets met en zonder draad. Ook voor de draadloze interface (bluetooth of DECT) is er een dock die via USB verbinding maakt met de PC/Mac en de softphone client. In de dock is ruimte voor een losse module die compatibiliteit met de verschillende softphones, en hun specifieke wensen mogelijk maakt.
Knoppen hebben soms de voorkeur
De nieuwe QD-verbindingskabel voor de headsets met draad hebben een controller. Hiermee kun je de softphone bedienen met fysieke knoppen op de draagbare in-line controlebox. Of je bedient via een desk dock-optie. Dan wordt controlebox op het bureau geplaatst. Morgan: “Hoewel je met de knoppen op de headsets alle opties kunt bedienen, leert de ervaring dat de meeste gebruikers de voorkeur geven aan knoppen op de muis. Onze nieuwe controller maakt dat mogelijk.”
Het aanbod gaat verder
De JPL-portfolio omvat ook twee webcam’s, die via USB op een pc of Mac worden aangesloten. Met de JPL Vision+ webcam kan een thuiswerkplek snel worden voorbereid op videoconferenties (1080p HD-video) op het hoogste niveau. Dit apparaat levert veel betere prestaties dan de hardware die in de laptop is ingebouwd. Er is ook nog een compacte webcam beschikbaar.
Valadis en JPL, een hecht team
JPL Telecom heeft de in Hengelo gevestigde value adding distributor Valadis geselecteerd voor de distributie in de Benelux. Valadis is gespecialiseerd in IP-producten. Het bedrijf groeide vanuit de modem-activiteiten in de beginjaren tot een specialist voor de IP bij het MKB (headsets, firewalls, kabels en telecom). Valadis-oprichter Robert Nijhof: “Onze kracht zit de kennis en ervaring, vooral aan het begin van een project. We kunnen dan sturend zijn voor de projectkeuzes. JPL heeft voor ons grote waarde door het circulaire concept, de betere marge voor het partnerknaal en de bereidheid om bij kleinere aantallen, zonder extra kosten, maatwerk mogelijk te maken.” Hierdoor kan Valadis ook bij kleinere projecten maatwerk leveren, iets dat met de bekende A-merken pas mogelijk is bij veel hogere aantallen.
De ambitie is om binnen vijf jaar op te stomen naar de tweede positie in de Benelux-markt. Noot: JPL maakt al gebruik van de nieuwste generatie chipsets en heeft hierdoor minder last heeft van de huidige chip-schaarste.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 1